مسجد امیرالمومنین دامغان

به وبلاگ مسجد امیرالمومنین دامغان خوش آمدید

مسجد امیرالمومنین دامغان

به وبلاگ مسجد امیرالمومنین دامغان خوش آمدید



 امام جماعت مسجدامیرالمؤمنین (ع) حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا رستمیان دیشب بعد ازنماز عشاء سخنرانی کردند

ایشان بعداز بیان یک نکته شرعی فرمودند : یکی از دلایلی که به ما اثبات می کند امام علی (ع)  به عنوان جانشین رسول خدا (ص) انتخاب شده است حدیث منزلت است که در این حدیث رسول گرامی اسلام (ص) به حضرت علی (ع) فرمود:

أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی

تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی جزاین که بعداز من پیامبری نیست

مدیرحوزه علمیه امام باقر(ع) حاج آقا رستمیان در توضیح این حدیث فرمودند : در حدیث منزلت ، کلمه منزلت دلالت برعموم دارد یعنی حضرت علی (ع) در تمامی کارها در مقام و منزلت پیامبر اسلام (ص) بوده است زمانی که پیامبر گرامی اسلام (ص) به جنگ تبوک[1] می رفت حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود در مدینه انتخاب کردند در این زمان منافقین در بین مردم شایعه کردند که« علی (ع) از جنگ می ترسد و میل رفتن به جنگ را ندارد به همین جهت نزد پیامبر رفته و از او خواسته است که به عنوان جانشین او در مدینه بماند »

حضرت علی (ع) پس از شنیدن این شایعه بسیار ناراحت شد وسلاح خود را برداشت و نزد پیامبر(ص) رفت و عرض کرد : ای رسول خدا من برای نبرد با دشمن آماده هستم رسول خدا نیز که این شایعه را شنیده بود به حضرت علی (ع) گفت : این منافقین دروغ می گویند بلکه تورا جانشین خویش قرار دادم حال برگرد خانواده من و خانواده خود را سرپرستی کن ای علی تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی جزاین که بعداز من پیامبری نیست

امام جمعه موقت دامغان حاج آقا رستمیان در ادامه فرمودند : قرآن کریم در سوره طه نقل می کند وقتی نبوت و رسالت را خدا به موسی ابلاغ کرد موسی عرض کرد« ای خدای من برادرم هارون ازمن فصیح تر است او را پیامبر خود قرار بده » اما خداوند قبول نکرد سپس دوباره موسی عرض کرد :«ای خدای من ، پس از تو میخواهم هارون را وزیر، پشتیبان ، مشاور و شریکم درامر هدایت مردم قرار دهی»

خداوند نیز درخواست حضرت موسی(ع) را پذیرفت

حاج آقارستمیان در پایان فرمودند : اما از انجا که رسول گرامی اسلام (ص) خاتم پیامبران بودند حضرت علی(ع) نمی توانست مانند هارون دارای مقام نبوت شود و این نشان از از مقام و منزلت علی (ع) دارد

 



[1] جنگ رومیان علیه مسلمنان در منطقه مرزی تبوک

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۳
مسجد امیرالمومنین دامغان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی