مسجد امیرالمومنین دامغان

به وبلاگ مسجد امیرالمومنین دامغان خوش آمدید

مسجد امیرالمومنین دامغان

به وبلاگ مسجد امیرالمومنین دامغان خوش آمدید

۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۱:۴۶

تأثیر نداشتن حرف مردم در زندگی



امام جمعه موقت شهرستان دامغان حجت الاسلام والمسلمین رستمیان  امشب بعداز نماز مغرب و عشاء سخنرانی کردند

ایشان در ابتدا فرمودند: کفاره تنها برای نگرفتن روزه نیست بلکه به چیزهای دیگری نیز کفاره تعلق می گیرد که در اینجا به چندمورد اشاره می کنیم:

1.      شکستن قسم: در اصطلاح فقهی قسم خوردن به ذات خدا یا اسماء خاص خداوند است مثل والله بالله.

2.      کندن مو و خراشیدن صورت توسط زن در مصیبت ها

3.      پاره گردن گریبان(یقه)توسط مرد در مصیبت از دست دادن همسر یا فرزندان

که به تمام کارهای بالا کفاره تعلق می گیرد این کفاره هم می تواند آزاد کردن یک برده باشد و هم می تواند سیرکردن ده فقیر باشد

مدیرحوزه علمیه امام باقر(ع) حاج آقا رستمیان در ادامه فرمودند: انسان ها نباید زندگی خود را بر اساس حرف دیگران بناء کنند. امام کاظم(ع) خطاب به هشام بن حکم فرمودند:

اى هشام! اگر در دست تو گردو باشد و مردم گویند که در دستت مروارید است، تو را سودى ندهد در حالى که می ‏دانى آن، گردو است و چون در دستت مرواریدى باشد و مردم گویند آن، گردو است تو را زیانى نرساند و حال آن که می ‏دانى آن، مروارید است.

حاج آقا رستمیان در ادامه فرمودند: از این حدیث می توان استفاده کرد که بعضی وقت ها مردم انسان را تشویق می کنند و گاهی اوقات انسان را تکذیب می کنند نباید تعریف و تشویق آنها باعث ایجاد غرور در ما شود و نباید تکذیب آنها روحیه ما را خراب کند در ادامه روایت امام کاظم(ع) می فرمایند:

اى هشام! خداوند انبیاء و پیامبران را به سوى مردم نفرستاد جز براى اینکه در باره خدا بیندیشند. پس آنان که خداى را نیکوتر پذیرفته‏ اند کسانی اند که خداى را بهتر شناخته ‏اند و آنان که به امر خدا داناترند کسانی ‏اند که خردورزترند و خردورزترین آنان، کسانی ‏اند که در دنیا و آخرت بلند مرتبه ‏ترند.

امام جماعت مسجدامیرالمؤمنین(ع) حاج آقا فرمودند: درجه انسان به کارایی عقل او بستگی دارد انسان عاقل هیچگاه تکبر نمی ورزد چراکه یکی از عوامل بزرگ کننده انسان تواضع و فروتنی می باشد در همین باره امام کاظم(ع) فرمودند:

اى هشام! هیچ بنده‏ اى نیست جز آن که فرشته‏ اى موى پیشانی ‏اش را به دست گرفته است [یعنى زمام او را در دست دارد]؛ پس او براى خدا فروتنى نکند جز آن که فرشته او را بالا برد و او بر خدا تکبر نورزد جز آن که فرشته او را پست سازد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۹
مسجد امیرالمومنین دامغان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی